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Orgelpredigt

Start → Register → Personen → E010555: Augustinus, Aurelius

b Augustinus, Aurelius (354–430)

Zitate

Bekenntnisse, Wirkung der Musik bei der Taufe

Augustinus, Bekenntnisse (2004), 9. Buch, Kapitel 6, S. 386, 388; gleichlautend auch in Augustinus, Opera 8 (1616), S. 269f.:

nec satiabar illis diebus dulcedine mirabili considerare altitudinem consilii tui super salutem generis humani. quantum flevi in hymnis et canticis tuis, suave sonantis ecclesiae tuae vocibus commotus acriter! voces illae influebant auribus meis, et eliquabatur veritas in cor meum, et exaestuabat inde affectus pietatis, et currebant lacrimae, et bene mihi erat cum eis.

Erwähnt, lateinisch oder deutsch zitiert in den Orgelpredigten: Corona Templi (Nürnberg 1621) ; Vlmische Orgel Predigt (Ulm 1624) ; Längst=gewüntzschte Mittweidische Orgel=Freude (Dresden 1648) ; Encoenia HierOrganica (Halle 1664) ; Das fröliche Hallelujah (Halle 1667) ; Geistliches Orgelwerk (Erfurt 1672) ; Denck- und Danck-Säule (Rothenburg ob der Tauber [1673]) ; Geistlich= und Gott wohlgefälliges Lob- und Danck-Opffer (Bayreuth 1680) ; Gott und Gnug (Meißen 1681) ; Cithara Theologica (Schleusingen 1683) ; Organi Laudes (Plauen 1685) ; Eine Christliche Orgel=Predigt (Danzig 1695) ; Einweihungs-Predigt (Görlitz 1704) ; Christliche Orgel-Predigt (Danzig s.a.) ; Das rein-gestimmte Orgel-Werk unsers Herzens (Nürnberg s.a.)

Lateinische Fassung mit der Lesart et ex eâ aestuabat affectus Pietatis; nach Augustinus, Confessionum Libri tredecim (1581), Bl. 131v; Mithob, Psalmodia Christiana (1665), S. 229:

Orgelpredigten: Das fröliche Hallelujah (Halle 1667) ; Gott und Gnug (Meißen 1681) ; Einweihungs-Predigt (Görlitz 1704) ; Christliche Orgel-Predigt (Danzig s.a.) ; Die Billige Orgel-Freude (Danzig 1739)

Deutsche Übertragung nach Mithob, Psalmodia Christiana (1665), S. 229:

ich kunte nicht ersättiget werden/ sagt er/ von der wunderbaren Lieblichkeit/ deinen hohen Rath von der Menschen Seligkeit zu betrachten. Wie sehr weinete ich/ wann ich hefftig bewogen ward durch die Lob=Gesäng und Lieder deiner lieblich erschallenden Kirchen/ diese Stimme floß in meine Ohren/ und deine Warheit ward in mein Hertz geflöset/ und dardurch entbrannten in mir die Gottselige Affecten/ die Thränen flossen/ und mir war wol bey ihnen.

Orgelpredigten: Denck- und Danck-Säule (Rothenburg ob der Tauber [1673]) ; Geistlich= und Gott wohlgefälliges Lob- und Danck-Opffer (Bayreuth 1680) ; Eine Christliche Orgel=Predigt (Danzig 1695)

Bekenntnisse, Gefährliche Reize des Gehörsinns

Augustinus, Bekenntnisse (2004), 10. Buch, Kapitel 30, S. 496:

Aliquando autem hanc ipsam fallaciam immoderatius cavens erro nimia severitate, sed valde interdum, ut melos omne cantilenarum suavium, quibus daviticum psalterium frequentatur ab auribus meis removeri velim atque ipsius ecclesiae, tutiusque mihi videtur, quod de Alexandrino episcopo Athanasio saepe mihi dictum commemini, qui tam modico flexu vocis faciebat sonare lectorem psalmi, ut pronuntianti vicinior esset quam canenti. verum tamen cum reminiscor lacrimas meas, quas fudi ad cantus ecclesiae in primordiis recuperatae fidei meae, et nunc ipsum cum moveor non cantu sed rebus, quae cantantur, cum liquida voce et convenientissima modulatione cantantur, magnam instituti huius utilitatem rursis agnosco. ita fluctuo inter periculum voluptatis et experimentum salubritatis magisque adducor, non quidem inretractabilem sententiam proferens, cantandi consuetudinem approbare in ecclesia, ut per oblectamenta aurium infirmior animus in affectum pietatis adsurgat. tamen cum mihi accidit, ut me amplius cantus quam res, quae cantitur, moveat, poenaliter me peccare confiteor et tunc mallem non audire cantantem. ecce ubi sum! flete mecum et pro me flete, qui aliquid boni vobiscum intus agitis, unde facta procedunt. nam qui non agitis, non vos haec movent. tu autem, domine deus meus, exaudi: respice et vide et miserere et sana me, in cuius oculis mihi quaestio factus sum, et ipse est languor meus.

Orgelpredigten: Das fröliche Hallelujah (Halle 1667) ; Eine Christliche Orgel=Predigt (Danzig 1695) ; Vivum Dei Organum (Schneeberg s.a.) ; Der Christen gerechte Freude (Breslau 1761)

Kommentar zu Psalm 56

Augustinus, Opera 8 (1569), Sp. 563:

Organa dicuntur omnia Instrumenta Musicorum. Non solum illud organum dicitur, quod grande est & inflatur follibus; sed quicquid aptat ad cantilenam & corporeum est, quo instrumento utitur qui cantat, organum dicitur.

Orgelpredigten: Christliche Orgel-Predigt (Danzig s.a.)

Kommentar zu Psalm 83,5

Augustinus, Opera omnia 4,2 (1841), Sp. 1062:

Ergo quia dixit iste desiderans et suspirans ex voce nostra, quid habituri sumus in illa patria cui suspiratur, et ait, Beati qui habitant in domo tua; dicat et quid acturi sumus. In saecula saeculorum laudabunt te. Hoc erit totum negotium nostrum, sine defectu Alleluia.

Orgelpredigten: Musica Christiana (Leipzig 1615) ; Kostbare Bosische Orgel (Zwickau 1647) ; Gott und Gnug (Meißen 1681) ; Organum Mysticum (Dresden 1686) ; Organi Laudes (Plauen 1685)

Kommentar zu Psalm 150, Definition Organum

Augustinus, Enarrationes in psalmos 141–150 (2005), S. 302:

Organum autem generale nomen est omnium vasorum musicorum, quamvis iam obtinuerit consuetudo ut organa proprie dicantur ea quae inflantur follibus: quod genus significatum hic esse non arbitror. Nam cum organum vocabulum graecum sit, ut dixi, generale omnibus musicis instrumentis, hoc cui folles adhibentur, alio Graeci nomine appellant. Ut autem organum dicatur, magis Latina et ea vulgaris est consuetudo. Quod ergo ait: IN CHORDIS ET ORGANO, videtur mihi aliquod organum quod chordas habeat, significare voluisse.

Orgelpredigten: Corona Templi (Nürnberg 1621) ; Eine Christliche Orgel=Predigt (Danzig 1695)

Kommentar zu Psalm 150, Vers 5 Laudate eum in cymbalis bene sonantibus, laudate eum in cymbalis iubilationis

Augustinus, Enarrationes in psalmos 141–150 (2005), S. 303f.:

Nec praetereundum existimo quod musici docent, et res ipsa manifesta est, tria esse genera sonorum, voce, flatu, pulsu: voce, ut est per fauces et arterias, sine organo aliquo cantantis hominis; flatu, sicut per tibiam vel quid eiusmodi; pulsu, sicut per citharam vel quid eiusmodi. Nullum itaque genus hic praetermissum est: nam vox est in choro, flatus in tuba, pulsus in citharis, tamquam mens, spiritus, corpus, sed per similitudines, non proprietates.

Orgelpredigten: Corona Templi (Nürnberg 1621) ; Encoenia HierOrganica (Halle 1664) ; Denck- und Danck-Säule (Rothenburg ob der Tauber [1673]) ; Schuldiges Lob Gottes (Nürnberg 1696)

Sermo CCLII In diebus Paschalibus, XXIII

Augustinus, Opera omnia 5,1 (1841), Sp. 1176f.:

CAPUT IX. – 9. Quinquaginta dies, et Alleluia post Pascha antiquae traditionis. Numquid forte ipsi sunt quinquaginta isti dies, quos nunc celebramus? Non enim sine causa, fratres mei, consuetudinem antiquae traditionis tenet Ecclesia, ut per istos quinquaginta dies Alleluia dicatur. Alleluia enim laus est Dei. Significatur ergo nobis laborantibus actio quietis nostrae. Cum enim post istum laborem ad illam requiem veniemus, solum negotium laus Dei erit, actio nostra ibi Alleluia est. Quid est Alleluia? Laudate Deum. Quis laudet Deum sine defectu, nisi Angeli? Non esuriunt, non sitiunt, non aegrotant, non moriuntur. Nam et nos diximus Alleluia, et cantatum est mane hic, et cum jam adessemus, paulo ante diximus Alleluia. Odor nos quidam divinae laudis, et illius quietis attingit, sed ex majore parte mortalitas premit. Lassamur enim dicendo, et membra nostra reficere volemus: et si diu dicatur Alleluia, onerosa nobis est laus Dei, propter molem corporis nostri. Nam plenitudo sine cessatione in Alleluia, post hoc saeculum et post laborem erit. Quid ergo, fratres? Dicamus quantum possumus, ut semper dicere mereamur. Ibi cibus noster Alleluia, potus Alleluia, actio quietis Alleluia, totum gaudium erit Alleluia, id est, laus Dei. Quis enim laudat aliquid sine defectu, nisi qui fruitur sine fastidio? Quantum ergo erit robur in mente, quanta immortalitas et firmitas in corpore, ut neque mentis deficiat intentio in contemplatione Dei, neque membra succumbant in continuatione laudis Dei?

Orgelpredigten: Organum Mysticum (Dresden 1686) ; Einweihungs-Predigt (Berlin 1730)

Liber soliloquiorum animae ad Deum (Pseudo-Augustinus)

Augustinus, Opera omnia 6 (1837), Sp. 1286:

Si tanta facis nobis in carcere: quid ages in palatio? Magna et innumerabilia sunt opera tua, Domine rex coelorum. Cum sint haec omnia valde bona et delectabilia, quae bonis pariter malisque communia tradidisti; qualia futura sunt illa, quae solis bonis recondisti? Si tam innumera et varia dona tua, quae nunc amicis pariter tribuis et inimicis; quam magna et innumerabilia, quam dulcia et delectabilia, quae solis tuis es largiturus amicis? Si tanta solatia in hac die lacrymarum; quanta conferes in die nuptiarum? Si tanta delectabilia continet carcer; quanta, quaeso, continet patria?

Orgelpredigten: Stolpenische Ehren-Crone (Dresden 1652) ; Einweihungs-Predigt (Görlitz 1704) ; Die heilige Sabbaths-Lust an dem Herrn (Danzig 1749)

Eigene Werke

Quellen und Literatur

Portaldaten

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Empfohlene Zitierweise
DFG-Projekt »Orgelpredigt«. Digitale Edition, https://orgelpredigt.ur.de/E010555 (Version 1.00 vom 31. Januar 2020). DOI: 10.5283/orgelpr.portal
Letzte Änderung dieses Dokuments am 26. Oktober 2022.

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